Varför?

För att svara på Tinas kommentar om varför jag jobbar på det sätt jag jobbar, varför jag gillar att ta till starka färger i mitt konstuttryck så har jag tänkt efter lite.
Jag jobbar oftast på det sätt att jag kommer på saker eftersom och jag har alltid gillat starka klara färger. Varför jag gillar att jobba med dem måste nog vara för att de syns, väcker uppmärksamhet, drar blicken till sig, och jag vill ju att folk ska se det jag gör. Sen blir jag även väldigt glad då jag ser färgranna saker, särskilt inom konst. Jag får en bra känsla.
Mina favoritkonstnärer är (om inte redan visste) Picasso och Dali, allra främst Picasso. Jag verkligen älskar hans icke realistiska (kubistiska) oftast färgstarka sätt att måla på. Kanske något liknande jag vill få fram med min konst? Även Dali tycker jag är otroligt duktig till när det kommer till färger, han får dem alltid att gå så bra ihop med varandra, det ser ut lite som i en dröm.


Pablo Picasso

Salvador Dali

En annan konstnär som jag tycker är väldigt duktig heter Bengt Elde, han är en svensk konstnär. Var på en utställning med honom en gång och han gör otroligt vackra tavlor. Minns att hans trade mark var att alltid ha med folk som kramas i sina tavlor samt massa små vita hästar. Hans tavlor är väldigt färgranna och kärleksfulla vilket har bidragit till att jag kopplar allt som är färglatt än mer med någonting positivt.


Bengt Elde

Sedan gillar jag Street Art väldigt mycket. Blev väldigt fascinerad av Keith Haring, mannen som "skapade" street art, då vi läste om han i skolan. Street Art är också en konstform som inte är särskilt realistisk och även den färgstark. Oftast för att budskapet i den ska nå fram till männiksor kanske? Var i Berlin förra sommaren och där fanns street art vart man än gick. Det var underbart med kontrasten mellan en tråkig betongbyggnad som pryddes av en färgstark giraff och liknande.
Jag tror att jag med min konst vill sätta färg på vardagen helt enkelt. Liva upp stämningen lite.



Den konst jag dras till är altså färgstark lite surrealistisk konst, och tror att detta är något jag själv även strävar efter i många fall. Det är i varje fall sådant jag tycker är roligast att skapa. Då har man mer fria händer. Man får ut mer av sig själv med konsten tycker jag. För känner mig väldigt färgstark och surrealistisk inombords också. Jag har väldigt mycket energi och den vill ut.
I det här fallet håller jag ju på med recyckling/skrotkonst. Det gör jag nog lite av samma anledning so jag gillade att se vacker street aryt på de tråkiga grå byggnaderna i Berlin. Jag gillar helt enkelt tanken att man kan göra någonting fint och attraktiv av någonting gammalt och fult. Det är lite utav en utmaning också och jag är ganska tävlingsinriktad som person så en utmaning slår aldrig fel!
I övrigt är det även väldigt bra för miljön att hålla på med recycling, så varför slänga gamla kasettband då du kan göra en fin väggklocka utav dem? Mer hållbar konst!

Då man jobbar med skrotkonst/recycling är utgångsmaterialet även lite äldre föremål: typ klasettband, gamla cocacola flaskor vilket gör det hela lite retro. Något jag starkt gillar! Gillar sån här gammaldags reklamkonst väldigt mycket också, den är lite sådär nostalgisk och även här fina färger.

Gammal cocacola reklam
Nämen titta, här har vi ju mina cocacolaflaskor som jag ska göra en lampa utav ;)

2011-02-19

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0