Lite kultur

Halloj! :D
Jag har kommit fram till att jag de senaste dagarna varit väldigt kulturell :P
Det hela börjadei torsdags då vi gick och såg Hamlet med skolan på Kulturhuset.
Gustaf Skarsgård spelade huvudrollen och gjorde det jävligt bra. Hela pjäsen var riktigt bra, snygg scenografi spännande och underhällande! :D Jag rekomenderar er som inte har sett den att se den ;)

Dagen därpå började med att vi var på en slags konstrunda i stan med klassen...vi gick runt o kollade på skulpturer, sedan avslutade vi dagen med att besöka ett Galleri där en rätt ung tjej som hette Mia Mäkilä hade en utställning.
Utställningen hette "The last days of my demonds"
Och jag måste bara säga att gud vad snygga tavlor hon hade gjort! :O
Vi skulle välja en eller några som inspiration för ett form arbete vi ska göra...ja blev fett pepp på o ha bild nu! :D (vi har hållit på med stilleben ett tag...dvs. måla av stolar och hinkar typ = tråkigt >.<) Men nu blir det andra bullar!
Mia Mäkilä var själv på plats i Galleriet så vi fick prata med henne och hon berättade om att hon under några års period varit deprimerad och därför målat sina "demoner" för att få ur sej allt hon hade inom sej. Det var väldigt intressant, det enda negativa var en tanke som poppade upp i mitt huve: fan hoppas man inte behöver bli deppig för o göra sådär cola verk xD
Iafall så var det lite läskigt skruvade färgglada bilder (Jag älskar allt färgglatt<3) och hon hade använt sej mycket med o jobba med collage, vilket jag tycker gjorde bilderna ännu bättre.
Det var lite som om att vara i en mardröm, eller kanske betrakta hennes mardrömmar mer, fasst på ett facinerande sätt typ?
Om ni vill veta mer om henne och hennes verk kan ni besöka hennes sida www.miamakila.com ;)

Och sist men inte minst ska jag avsluta detta "kulturinlägg" med att berätta att redan samma fredagskväll gick jag och Agnes på Teater igen x)
Hennes kompis Joel som går på Scengymnasiet i Skärholmen var nämligen med i en pjäs som hette "Avståndet mellan vagn och plattform" Den var jävligt bra och rolig, man fick även veta en hel del om den blåa linjen (åker typ aldrig den x)...)
Jag fullkomligt älskade Oprasångaren och tjejerna med rolig dialket x'D...och det var väldigt imponernade att Agnes kompis som spelade "Dragspelare" i pjäsen lärt sej spela Dragspel enbart för denna roll :O Han gjorde det jävligt bra!

Dessa två bilder var de jag inspirerades mest av på Mia Mäkiläs utställning...Så J**VLA snygga! :D


"Wonderwall"


"Newspaper Freak"

Hah efter dessa "kulturdagar" kan jag verkligen leva upp till den sanna estet jag är x'D
Hare bra allesammans! :D





Kommentarer
Postat av: Elin

Tavlorna va ju coola :O

Fast lite creepy.. men på ett positivt sätt :DD

2010-01-24 @ 22:27:48
Postat av: Bildrebecka

I totally agree ;D

Jag ville ha "Wonderwall" tavlan men de var omöjligt för mej på minst två sätt tuvärr :(

!:Tavlan var dyr

2:Tavlan var såld

x'D

2010-01-25 @ 21:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0